Dag1: Presentera dig och din häst.

Jag heter Ellen Persson och är en glad (fråga mina kompisar?) tjejj på 13 vintrar.
Föddes i Mörby på Öland, och där bor jag fortfarande kvar.
Min "barndom" var väl som alla andras.
Bor ju på landet, och har växt upp med djur.
Jag är född 27 december 1997 och är därför alltid den yngsta i klassen.
Jag har alltid gillat hästar, katter och hundar.
Men mitt riktiga hästintresse började när en av mina närmsta kompisar började rida.
Då ville jag såklart också börja rida.
Så i Februari 2006 började jag på ridskolan.
Jag lärde min snabbt, och jag red alltid dom pigga och lite galna hästarna.
Min absoluta favorithäst var en shetlandsponny född -97.
Han hette Mr.Dundee och var 104 cm hög.
Dundee var en riktig liten het sak.
Jag red honom jätte mycket.
Jag har aldrig varit rädd för fart över huvudtaget så när jag red Dundee fick jag alltid låta honom springa av sig.
Mr.Dundee var också ponnyn som jag hoppade för första gången med.
Det var hösten 2006.
Under sommaren 2006 hade jag, Therese Augustinsson och Stina foderhästar.
Med dom lärde jag mig jätte mycket.
Våren 2007 fick jag mina första hästar,
Agent Russin och Cherie. <3
om dom får ni läsa om imorgon (dag2).





Courier Boy
Han är en c-ponny född -98.
Importerad från Irland när han var runt 4 år.
Först var han hos Nathalie Rubin, och det var nog hon som red in honom.
Sen när hon blev för lång såldes han till Emma Sahlberg,
men hon var för liten och oerfaren när hon fick honom.
Så hon sålde honom vidare.
Jag vet inte vad som hände sen.
Det jag vet är att han har varit på försäljnings stall i 3 mån.
Efter det kom han till Felicia Lagerqvist.
Dom berättade att han blev jätte glad när han kom till dom och rullade sig 10 gånger.
Felicia hade honom i ungefär 1 år, men kände då att hon inte passade med honom.
Det var då jag köpte Curry.
Den 22/2-09 fick jag hem min pärla.
Han var verkligen en spänd och nervös kille,
och man märker att han har blivit illa behandlad i Irland.
Nu två år senare märker jag sån sjukt stor skillnad.
Han litar verkligen på mig, och han har satt mycket mer muskler
på ryggen och nacken.
När man rider ut är han totalt galen.
Gör luftsprång hit och dit.
Ni skulle bara veta hur många gånger han har skenat med mig.
Curry hatar blåst !
När han går ute i hagen fryser han väldigt lätt om det regnar eller snöar.
Det kvittar hur mycket täcken jag har på honom.
I stallet är han verkligen världens mysigaste.
Han älskar uppmärksamhet,
och han blir riktigt kaxig när man fjäskar för honom.
Jag har lärt Curry ett "tricks".
När jag håller upp en morotsbit och visslar så lyfter han på högra frambenet.
Curry kan stegra på kommando.
Man klämmer till med båda skänklarna lite längre fram än vanligt,
och så hojtar man till.
Curry är ganska kaxig i hagen mot andra hästar.
I hoppningen behöver han mycket ben och självförtroende.
Det går inte att bara sitta upp och hoppa lix.
När det blir högt blir han ofta osäker och behöver mycket övertygelse.
Curry är världens bästa och vårat band är så jäkla starkt.
När jag tittar tillbaka på det jag har gjort med honom så blir jag stolt.
Curry har blivit så himla mycket bättre,
och han har lärt mig sjukt mycket.<33333333333333333333




Rosenborgs Wakinya (skriver inte så mycket eftersom jag bara har haft henne i tre veckor)
Wakinya kallar jag Ninya eller Cina.
Hon är en glad och positiv ponny född -04.
Hon är korsning mellan tinker/new forest.
Hon är stickelhårig fux.
I ridningen är hon hur härlig som helst.
Hon har stor gång och gungigt steg, speciellt galoppen.
I hoppningen är hon väldigt positivt och hoppar gärna av stort.
Tekniken är det verkligen inget fel på !
I stallet är hon väldigt otålig och ganska tjurig mot andra hästar.
Fast hon älskar att bli ompysslad, och slickar dig alltid på handen.
Wakinya kommer alltid i hagen.
Jag ser jätte mycket fram emot att lära känna Wakinya bättre
och jag känner på mig att vi kommer nå toppen ! <333333333333333


Kommentarer
Postat av: EmMa

Hej Ellen! Curry stog i försäljningstall i 3 månader, för jag hade ju han år 2007 o Felicia köpte han 2008;) och nanette o Felicia hade vi kontakt med, o när curry kom hem till dom o släppte ut han i hagen, så var han jätte lycklig och rullade sig 10 gånger:) men bara så du vet att han stog bara där i 3 månader så folk inte tror han blev misshandlad där el nåt!

2011-01-09 @ 19:39:35

Lämna en kommentar :)

Ditt Namn:
Kommer du tillbaks?

E-postadress: (bara jag som kan se)

Har du någon blogg?:

Vad hade du på hjärtat? <3:

Trackback
RSS 2.0